Jebel Toubkal

Ciągnie wilka do lasu, a mnie… w góry. W moim przypadku jest to m.in. próba ucieczki od hałasu. Nie tyle tego akustycznego mierzonego w decybelach (bo w górach niekiedy wiatr może nieźle świszczeć), ale głównie od hałasu (szumu) informacyjnego i optycznego.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie obraz_2022-04-15_183901.pngObrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie obraz_2022-04-15_183944.pngObrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie obraz_2022-04-15_184008.png
Budynek jako wielki słup ogłoszeniowyMęcząca uliczna kakofonia informacji i kolorówPrzykład krajobrazowej „eufonii” w Atlasie Wysokim

Pora więc wracać z pustyni do Maroka Środkowego. Aby z Sahary dojechać do Marrakeszu należy wcześniej przekroczyć Atlas Wysoki. Najpierw wspinamy się na wysokość ok. 2200 m n.p.m., a następnie ostro w dół. Po krótkim pobycie w klimacie kulturowym muzułmańskiego ramadanu znowu ruszymy w góry. Na Toubkal.

Przy okazji wspomnę o katastrofie lotniczej na zboczach tej góry, której nie udało mi się dotychczas wyjaśnić. Nie znalazłem jakichkolwiek danych na temat zdarzenia, na którego ślady natknęliśmy się schodząc z tego czterotysięcznika. Może ktoś z Czytelników coś wie. Pomożecie? *)

Szczątki samolotu rozbitego w masywie Toubkala

Aby poznać szczegóły zapraszam do lektury reportażu pt. „MAROKO 2010 – Jebel Toubkal”, przedstawiającego drugą część marokańskiej wyprawy, który został opracowany dokładnie 11 lat temu i opublikowany w 198-199 numerze „Echa Limanowskiego”.

Warszawa, 12 lutego 2022 r.

Maroko 2010 – Jebel Toubkal (Echo Limanowskie, 198-199)


* PS. Moi Czytelnicy są niezawodni 🙂
Po publikacji wpisu otrzymałem informację, że najprawdopodobniej są to szczątki Lockheeda 749A (znak wywoławczy: 5N-85H), który się rozbił 28 listopada 1969 roku. Był to samolot transportowy rządu Biafry, który przewoził broń i amunicję z portugalskiego Faro do miasta Uli w Biafrze, z międzylądowaniem na wyspie Sao Tome. Podczas nocnego przelotu miał awarię silników (załoga poinformowała kontrolę o problemach z trzema – spośród czterech – z nich) i uderzył w Tibherine East. Zginęło trzech członków załogi i pięciu pasażerów. Dopiero 18 lipca 1970 roku szczątki samolotu odnaleziono w pobliżu Jebel Toubkal – były one rozrzucone na całej długości północno-zachodniego żlebu (a silnik tego samolotu spoczywa… na szczycie Tibherine East).

Szczątki silnika na Tibherine East (Źródło)

Warszawa, 27 maja 2022 r.